Ana içeriğe atla

Lojistik Nedir?

    
    Merhabalar!
    Bu hafta sizlere lojistik sektörüyle ilgili bilgiler vereceğim. Konuyu aşağıda belirttiğim başlıklara göre takip edebilirsiniz. İyi okumalar...
    
-Lojistik kelimesi nereden gelmiştir?
-Lojistik nedir?
-Türkiye'de lojistik sektörü ve istatistikler
-Örnek Türk firmaları
-Lojistik operasyonlarının amacı
-Kısaca lojistik sektörü




   - Lojistik; bir ürünün ilk üreticiden son tüketiciye kadar olan nakliye, depolama, gümrükleme, ambalajlama, dağıtım gibi tüm süreçlerini ifade eder. Bir başka tanımla lojistik; doğru ürünü, doğru yerde, doğru zamanda, doğru miktarda, doğru şekilde, doğru kalitede, rekabetçi bir fiyatla sağlamaktır. Dünyanın en büyük lojistik organizasyonu olan Tedarik Zinciri Uzmanları Konseyi’nin (Council of Supply Chain Management Professionals, CSCMP) tanımıyla lojistik; “Müşterinin ihtiyaçları doğrultusunda hizmetler de dahil olmak üzere tüm ürünlerin ve ilgili bilgilerin çıkış noktasından varış noktasına kadar etkili ve verimli bir biçimde taşınması ve depolanması için gerekli prosedürleri planlama, uygulama ve denetleme sürecidir. 

    -Lojistik, Yunanca “Logistikos” kelimesinden gelmekte olup, “hesap kitapyapma bilimi”, “hesapta becerikli” anlamına gelir. Bir başka görüşe göre lojistik, “Logic” ve “Statistics” kelimelerinin birleşmesinden meydana gelmiştir.  Lojistik kelimesi ilk olarak Yunan uygarlığında askeri alanda kullanılmaya başlanmış ve daha sonrada askeri alanda sık ve etkin bir kullanım ile günümüze kadar gelmiştir.

    
    - Dünya üzerindeki gelişmiş ülkelerin tamamının entegre olduğu günden güne gelişen lojistik sektörü, Türkiye’de de 1980’lerle 1990’lı yıllar arasında kara, hava, deniz, demiryolu ve kombine taşımacılık alanlarındaki yatırımlarla alt yapısını oluşturmuş, 1990’lı yıllarda da atılıma geçmiştir.
     Dünyadaki benzer uygulamalara paralel biçimde hizmetlerini çeşitlendiren ve uzmanlaştıran Türkiye’de yerleşik lojistik sektörü, 2000 yılının başına gelindiğinde, emekleme devresini geride bırakarak, yerli ve uluslararası şirketlerde işbirliğine giden, yurtdışı bürolar açan hizmetlerinin kalitesini sürekli artıran, dinamik bir sektör haline gelmiştir. Lojistik kavramı ülkemizde önce ihracat ve ithalat ile, sonra da büyük ölçekli perakendecilik (süpermarket ve hipermarketler) ve elektronik ticaretle birlikte iyice öne çıkmıştır.
     Sektörden sektöre, üründen ürüne değişse de ortalama olarak bir ürünün satış fiyatının yüzde 4 ile 20‘sini lojistik giderleri oluşturur. Lojistik giderleri; Kuzey Amerika’da GSMH’ nın % 10’u; Avrupa’da % 11’i, Türkiye’de ise tahminen % 13 ’üdür.Buna göre Türkiye’deki potansiyel lojistik pazarının 90-100 milyar dolar olduğu ,başta Uluslararası Taşımacılık ve Gümrük olmak üzere dış kaynak kullanımının %50 olduğu varsayımıyla mevcut Pazar büyüklüğü 50-55 milyar dolar olduğu söylenebilir.
    -Örnek Türk firmaları olarak şunları gösterebiliriz: Horoz Lojistik, Bkm Lojistik, Orkun group, Reysaş, Ekol Lojistik, Borusan Lojistik.

    -Lojistik operasyonlarının başlıca amaçları:

  • Sapmaları en az düzeye indirme,
  • En az düzeyde stok bulundurma,
  • Malları en yüksek düzeyde birleştirme,
  • Kalite kontrol ve mamul yaşam periyodunu desteklemektir.
     -Hareket ettirilebilen her yük veya her taşıma operasyonu için;
  • Doğru miktar
  • Doğru zaman
  • Doğru yer
  • Doğru ürün
  • Doğru maliyet bir arada bulunduğunda başarılı bir lojistik operasyonu gerçekleşmiş olur.




   -Kısaca lojistik; yaşamsal faaliyetlerimizi devam ettirmemiz için gerekli olan gıda ürünleri, temizlik ürünleri, ev eşyaları, sağlık ürünleri ve daha fazlasının bizlere yetişmesini sağlayan faaliyet ve süreçlerdir. Üretim yapan fabrikaların ilk noktadan son tüketici ve geri dönüşümünü kapsayan süreçleri yönetir. Bu yüzden hayatımızda önemli bir rolü bulunmaktadır.
   
Kaynakça: https://onedio.com/haber/lojistik-sektoru-hakkinda-bilmeniz-gereken-sey-512351
                  https://webnak.com.tr/blog/lojistik-sektoru/
                  https://www.gumruktv.com.tr/hangi-turk-lojistik-firmasi-ne-zaman-kuruldu
                  https://blog.etasimacilik.com/lojistik-nedir/
                  http://www.lojistik.tc/lojistigin-onemi/






  

    

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Swot Analizi Nedir? Nasıl yapılır?

        Merhabalar! Bazılarınızın bildiği üzere ben Sakarya Üniversitesinde Endüstri Mühendisliği okuyorum ve bundan sonra blogumda sizlere ağırlıklı olarak mesleki terimleri tanıtmaya çalışacağım.                Gelelim konumuza; Swot Analizi nedir? Nasıl yapılır? Örnekleri nelerdir?         Swot analizini ilk, endüstri mühendisliğine giriş dersinde bi hocamdan duydum. Ben; bu derste söylenilen, vurgulanan terimleri defterime not alıp eve gelince o terimlerin ne olduğuna bakan; mesleğimle ilgili analizleri, yöntemleri araştırmayı seven bir insan olduğum için gelir gelmez hemen swot analizini araştırdım, bayağı da hoşuma gittiği için blogumda bu yazıya yer vermek istedim.       Swot Analizi nedir?      Swot analizi hem kişisel hem kurumsal gelişme için kullanılabilen bir tekniktir.  Bu yöntem 1960larda Harvard Üniversitesinin profesörleri olan Learned,Christesen,Andrews ve Guth tarafından geliştirilmiştir.  Herhangi bir konu için karar verme aşamasında güçlü veya zayıf, av

Yönetici vs Lider

       Merhabalar.      Bu yazımda sizlere liderlik ve yöneticilik arasındaki farkları anlatacağım.    Öncelikle lider ve yönetici kelimelerinin sözlük anlamlarına bakalım:      Lider nedir?      Lider, bulunduğu çevreye yarar sağlayan, süregelen gelenekte köklü değişiklikler yapan, çevreyi yönetmek için sorumluluğu; sezgi, zeka ve bilgiye dayalı karar ve uygulamalarla taşıyan kişiye denir.      Yönetici nedir?       Yönetici; mal ve hizmet üretimi için üretim faktörlerinin bir araya getirilmesini yöneten kişidir. Bir yönetici aynı zamanda girişimci olabilir ya da bir girişimci adına ücret karşılığında bu işi üstlenmiş olabilir.   ** Yönetici ve lider kişiler yenilikçi olmalıdır. Ancak lider ayrıca yaratıcı olmalıdır.   **Liderler 'biz' ifadesini benimserken, yöneticiler 'ben' ifadesini benimser.   **Yöneticiler yapılar üzerine yoğunlaşırken liderler insanlar üzerine yoğunlaşır.   **Yönetici sürdürür, lider geliştirir.   **Yönetici kontrole dayanır;